Hvor høye må strømprisene bli før det ikke lenger lønner seg med elbil?

Undersøkelser utført av Norstat viser at en av fire nordmenn er mindre interessert i å eie elbil på grunn av strømprisene. Det er det ingen grunn til.

Allerede i mars 2022 publiserte vi en artikkel om at det "Fortsatt er billigere å kjøre elbil enn bensinbil". Bakgrunnen var de høye strømprisene som stadig satte ny prisrekord. Lite visste vi da at det bare var begynnelsen, og at strømprisene skulle fortsette å stige i kjølvannet av forsyningskrise i både Europa og her hjemme på berget. Likevel; overskriften fra mars gjelder fremdeles.

Den betalte strømprisen, inkl. strømstøtte, mva og nettleie, må opp i 6-7 kr per kWt for at elbilen ikke lenger skal lønne seg.

NAF har i følge europower-energi.no gjort noen grove beregninger som viser at den betalte strømprisen, inkl. strømstøtte, mva og nettleie, må opp i 6-7 kr per kWt for at elbilen ikke lenger skal lønne seg. Det tilsvarer en ren markedspris/spotpris på omkring 20 kr/kwt før drivstoffet til elbilen blir dyrere enn det en literpris på 25 kr fossilt drivstoff, tilsvarer.

Når strømstøtten nå økes til 90 % fra og med september, betyr det at hjemmelading av elbil blir enda mer prisgunstig sammenlignet med å kjøpe bensin og diesel.

Les mer om hvordan du kan smartlade hjemme med elKompis her.

Les også:

Ikke gå glipp av denne støtteordningen ⚡

Pil høyre
Smart strøm, billig strøm, kundeomtale strøm, strøm, strømleverandør, strøm app, fornøyd med elKompis, fornøyd med strømleverandøren sin, anbefalt strømleverandør, anbefalt, strømavtale, anbefalt strømapp, billig strømavtale, spar penger på strøm, hvordan spare penger på strømmen, hvordan spare strøm, elkompis, enkel strømsparing, kontroll på strømmen

Marianne og Kenneth er blant de beste på strømsparing

Pil høyre

Fremdeles mye billigere å kjøre elbil enn bensinbil

Pil høyre